Skjenketid – Vår statlige leggetid

Skjenketiden i dag har en maksgrense. Til klokken 0300. Etter det kan kommunene velge å stenge tidligere. I Kristiansand er det vedtatt en skjenkestopp klokken 0200. Det er ikke politikernes oppgave å bestemme når vi må hjem fra byen. Når de rød-grønne mener at det er deres oppgave å detaljstyre liv på den måten viser det to ting. Det viser hvor utrolig maktkåte de virkelig er, at de tror at de er eliten som sitter med fasiten og dermed har rett til å “vite vårt beste”. Det viser også at de ikke stoler på vår dømmekraft. Det er av samme grunn de tror de skal bestemme når på dagen det er lov å selge øl og når butikker skal være stengt på søndager (med mindre de er små nok).

Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) blir glad om norske kommuner innfører skjenkestopp klokken 23.

Utesteder bør kunne holde oppe så lenge de vil, istedenfor at alle fulle folk blir sendt ut fra alle byens utesteder på samme tidspunkt. Når alle havner i taxikø samtidig er det ikke bare ubeleilig når man vil hjem, men det er også en oppskrift på irritasjon og vold på byen. Jo mindre attraktivt det er å gå på utesteder under trygge forhold, med vakter, desto flere illegale skjenkesteder oppstår. Jeg kan se at gamle, kjedelige og slitne politikere (les: Anne-Grete Strøm-Erichsen, bilde ovenfor) mener at alle burde hjem å legge seg klokken 2300, så rekker man å se kveldsnytt på NRK 2 og å legge seg før reprisen av “Med hjartet på rette staden” begynner. Bare ikke la det gå ut over alle andre som velger annerledes!

Om Sondre Økland

Her bekles konservative tanker med ord av en sørlandsgutt på Norges Handelshøyskole.
Dette innlegget ble publisert i Skjenketid, Uteliv og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

45 svar til Skjenketid – Vår statlige leggetid

  1. Kaia J sier:

    Argumentene du tar opp her er gammelt oppgulp.

    Siden du har slik en tiltro til enkeltindividets evne til å holde seg innenfor akseptable rammer, og ønsker færre statlige reguleringer, synes du da vi skal fjerne promillegrensene på bil også?

    Og med tanke på dette “taxikø-problemet”, bør ditt Høyre sørge for at kommunen innvilger flere taxiløyver i Kristiansand slik at ansamlingen av lettere animerte amøber i taxikøen reduseres.

    xoxo kaiapuz

    • Duck Manson sier:

      For noe tull. Hva har promillegrense på bilkjøring med skjenketider å gjøre? Å kjøre bil med 2 i promille er uforsvarlig og livsfarlig. Å drikke en pils på pub kl 05:00 er ikke uforsvarlig ei heller livsfarlig. At du sammenligner de to viser at du er forferdelig barnslig og lite intelligent. At du signerer posten din «xoxo kaiapuz» bekrefter det.

    • Jørgen F sier:

      Nå er en sjenketid og promille grense ved bruk av kjøretøy to helt forskjellige ting. Det å kalle det gammelt oppgulp blir for dumt, en slik sak bør ta kunne taes opp flere ganger.

      Jeg for øvrig mener at sjenketiden bør fjernes. Det burde være opp til etthvært utested og bestemme sin egen stengetid. Det samme gjelder også ølsalg, hvis dageligvare butikker ikke selger til overstadig berusete personer ser jeg ikke noe problem at noen kan handle seg øl på nærmeste rema rett før stengetid.

      Visse ting bør staten la være og detaljstyre, men dette er og blir en nettdiskusjon om noe som mest sansynlig aldri vil forandre seg. Det eneste som kan skje er vel at tiden blir skrenket inn med den politikken som er idag

      Jørgen

    • Kjære Kaia
      Dette var en useriøs vridning av diskusjonen. Etter å ha svart broren din med et langt og høyst seriøst innlegg (som jeg kommer til å poste under), skal jeg heller være med på en litt annen type diskusjon (Med tanke på seriøsiteten, poengene er fortsatt de samme) 🙂

      Jeg tror man bør takle problemet på andre måter enn å senke skjenketidene fordi noen blir voldelige. Jeg tror på enkeltindividets frihet og ANSVAR. Noen kjører i fylla, det er- og bør selvfølgelig være straffbart. Noen blir voldelige i fylla, det er også straffbart, selvfølgelig. For å få ned fyllekjøring forbyr man hverken alkohol eller bil (eller?), man prøver å ta de som gjør det (se det jeg skriver om tiltak de har gjennomført i Sverige, det jeg svarte din bror). Samme må man gjøre for å redusere utelivsvold. La oss si at jeg blir aggressiv og voldelig av fargen rød og får kleptomani-tendenser av fargen grønn, skal man forby farger eller er det meg som er problemet?

      I den andre delen av innlegget ditt hjelper du derimot til i samfunnsdebatten, yay! 🙂 For det er slike problemstillinger man må se på, men som politikerne dessverre neglisjerer. For det er vold i taxikøer uansett. Jeg anbefaler å se til det andre og lengre svaret mitt lenger nede i kommentarfeltet.

    • Foreningen for mer usunne og mindre kultiverte nordmenn sier:

      Helt enig med deg. Faktisk skjønner jeg ikke hvorfor regjeringen ikke bare har innført portforbud for lenge siden? Hvis vi bare forbyr folk å være ute av huset etter klokken 8 på kvelden slipper vi både fyll og bråk og trafikk ulykker.

      Dessuten skal vi fortsette å lukke øynene for at matbuttikene våre er stappet fulle av matvarer med så store mengder transfett at det er mer helsefarlig enn tobakk, uten advarsler på, og at befolkningen blir tykkere og tykkere, det viktigste er jo at de ikke skal få nyte sosialt samvær og alkohol, for på en typisk lørdagskveld er det mer enn 100 000 mennesker ute i Oslo sentrum, og det er alltid 5 av dem som gjør noe dumt. Det er helt tydelig at INGEN kan håndtere alkohol.

      Og kulturliv? Om revyer, teater, etc absolutt skal kombineres med alkohol, forby det også. Folk kan jo ikke kontrollere seg etter klokken 10 på kvelden, og det er skammelig at de holder nasjonalteateret sine forestillinger gående helt til kl 23 av og til.

      La oss sitte hjemme i sofaen hver fredag og lørdag og bli feite isteden, TV2 Bliss har jo så mange gode reality serier nå at det er nok å gjøre der hjemme

    • Bim 68 sier:

      Kaiapuz ,,,,, på tide og stå opp kansje og få opp øyene 🙂 poenget er ikke og regulere men og la normale menesker styre sitt eget liv , det er mulig 🙂 bare man får sjangsen til det . Ja det finnes mange som ikke helt har kontroll ( slik som jeg ser deg har du helt mista fotfeste ) men jeg vil jo aldri stoppe deg i å si og mene det du vil. Og det er her du tråkker over ,,,,, hva faaen vet du om jeg ikke kan oppføre meg normalt på byen ????? hvorfor skal du bestemme når jeg ikke kan ta egene avgjørelser …….

  2. Hei Sondre, Magne fra VG Nett her. Nå ligger innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

  3. ruffen sier:

    til Kaja: Så løsningen er å bare lage nye taxiløyver for kjøring mellom 00:00 og 03:00 natt til fredag og lørdag? Man kan ikke tjene penger for å overleve på kjøring tre timer to dager i uken. Det må være et marked resten av uken også. Jeg er hvertfall ganske sikker på at den taxisjåføren skal faktisk eksistere med bilen sin resten av uken, men da kan kanskje ditt AP betale lønna hans ved å heve skattene?

  4. Zambam sier:

    Enig med dig Sondre – på det område kan i lære en del af Danmark:) Ingen politikere vil her gøre sig til dommer over hvonår du skal gå hjem fra byen, det er et indgreb i den enkeltes frihed.

  5. Pedersen sier:

    Dette prinsippet med individuell frihet er selvfølgelig et flott prinsipp, men i denne sammenhengen fungerer det dårlig i det virkelige liv. Hvis det å sette visse rammer rundt folks oppførsel, som sjenketider, gir et positivt utslag i samfunnet, så burde vi være fornøyd med det. Så kan selvfølgelig Unge Høyre klage over at folk ikke kan drikke døgnet rundt.

    • Alex sier:

      Du er en sånn som blir kåt av tanken på en totalitær stat, du…
      æsjogfysj, for en ekkel rødgrønn bismak du har..

    • kjell sier:

      Pedersen, rammene de setter har INGEN positiv effekt, snarere tvert imot. Folk kan drikke døgnet rundt, spørsmålet er bare hvor og hvordan, for ikke å snakke om med hvem. Fra hvor kommer denne kjærligheten for statlig kontroll? Vi kan ikke forby alt vi synes er litt drøyt, bare fordi vi ikke liker det selv?

  6. Arne sier:

    Kaia, nei ingen har sagt noe om å avskaffe promillegrensen. Idiotisk sammenligning.

    Du sier at det er gammelt oppgulp… argumentene er FORTSATT like sentralt, og går ikke ut på dato bare fordi de har vært sagt før.

    Syns du argumenterer på en latterlig måte, kaia. Ha en fin dag! 😉

  7. DIDRIK JARLSBY — Mener du det burde være HELT fritt for utestedene når de kan stenge, Sondre?

    SONDRE ØKLAND — Det mener jeg! Det er ingen vits for politikere å si 0500, eller 0700. Folk kommer til å komme og gå som de vil, på selve utestedene er det trygt med vakter etc. i tillegg til at da havner ikke alle fulle folk på byen samtidig, men blir fordelt utover natten. Utestedene kommer til å ha åpent så lenge det er økonomisk lønnsomt og det kommer selvsagt til å variere.

    HANNA HELLE — Enig! For å ta en «da eeg var i singapoore» (hehe), så er det der verken skjenkestopp eller stengetid. Jeg så ikke én ulempe med det, det ble simpelthen mindre ungdom susende gatelangs på nattetid på let etter nachspiel, og færre kjipe episoder grunnet det. De som sovnet på utestedet ble vekket da lyset gikk på klokken syv og slik var det. Resulterte i mange gode stunder og jeg tror mange kjipe episoder ble unngått.

    DIDRIK JARLSBY — Trygt med vakthold? Hvor mange ganger ser vi ikke rabalder utenfor utestedene? Jeg syntes man skal se til feks Trondheim, der «saker med uprovosert vold gått ned med 30 prosent de siste åtte månedene.» Politimesteren i Sør-Trøndelag uttaler at «I oktober 2008 ble skjenketidene redusert med en time i Trondheim. Fra denne dagen gikk volden umiddelbart ned og etter et år med redusert skjenketid har vi en reduksjon av vold med 27 prosent Jeg vet alt dette med at «jaa, alle skal stå i taxikø samtidig, da blir det bråk», men det skjedde jo ikke i Trondheim?

    Jeg tror heller ikke man skal sammenlikne med et Asiatisk land. Drikkekulturen vår er to helt forskjellige verdener..

    Jeg mener det bør være opp til politiet å avgjøre, jeg stoler veldig på politiet. Det er de som er edru når alle andre er fulle, og det er de som ser det ingen andre ser.

    SONDRE ØKLAND — Hanna belyser et godt poeng jeg prøvde å få frem tidligere. Jo Didrik, det er tryggere på utesteder enn det er å suse, ruset gatelangs. På utestedene er det vakter og politiet er aldri langt unna. Det er når man vandrer gatelangs i avsidesliggende, mørke gater virkelig farlige ting kan skje.

    Det er viktig å være litt realistisk når man diskuterer slike problemer. Det er ingen ren automatikk i dette. Man kan ikke si “Høyere skjenketider = Mer drikking = mer vold” og “Lavere skjenketider = automatisk mindre drikking = mindre vold”. I Trondheim registrerte man straks en økning i illegale nattklubbvirksomhet i perioden etter at skjenketidene ble redusert. På slike steder skjenkes det alkohol ulovlig til langt utover morgenkvisten i ukontrollerte omgivelser. Det er slike faktorer man ikke bare kan se bort ifra. Det er fravær av vakter/vakter uten retningslinjer og politiet er de siste de ringer om noe alvorlig skulle skje.

    Jeg tviler ikke på at om man hadde redusert skjenketidene enda mer, til klokken 2300 som Ap’s helseminister vil, så ville man sikkert fjernet en god del av rabalderet fra byen. I hvert fall fra statistikkene. Sikkert enda mer om man hadde nedlagt et alkoholforbud i Norge, det er sikkert noen som kunne forvillet seg inn som folkevalgt et sted og kunne ment det og. Poenget mitt er at noen politikere takler problemene på helt feil måte, man kan ikke forby alkohol fordi det gjør noen voldelige, man kan ikke forby tobakk fordi det er helsefarlig, på samme måte som man ikke kan forby solarium fordi det er påvist større fare for kreft. På samme måte som man postulerte at å senke skjenketiden fra 0300 til 0200 ville senke volden er det folk som sier det samme om å senke til 2300, syntes du det ville vært en god idé? Mange er ukritiske til disse småinnskrenkningene av friheten, men noen må spørre: Hvor går grensen? Finnes det ikke andre tiltak?

    Jeg stoler også på politiet. Rune Solbakken, driftsenhetsleder ved Hordaland politidistrikt, sier selv at debatten om utelivsvold er unyansert. Det er jeg helt enig med han i. Han drar frem andre faktorer som kapasitet og beliggenheten for drosje- og bussholdeplasser. Gatebelysning, køer til “nattmatforetninger” og lignende. Politiet sier selv at de savner at politikerne ser på det store bildet knyttet til utelivsvold. Et svært godt eksempel kommer fra rett over grensen. I Stockholm gjennomførte de et prosjekt der utestedene, politiet og myndighetene samarbeidet. Det ble satt fokus på opplæring av serveringspersonalet for å hindre overskjenking og gi økt kunnskap om hvordan man skal håndtere konfliktsituasjoner. Man har også fått politiet til å kontrollere skjenkestedene oftere. Man har her fått en reduksjon av utelivsvold med 30 %, uten å røre skjenketidene.

    • Maya sier:

      Nå skal det nevnes at volden i Trondheim gikk ned fra kl 0300-0400 med 30 prosent.. Ikke kvelden i helhet. Problemet er bare flyttet en time. Enkel måte å snu på fakta..

    • majaberg sier:

      I tillegg skal det sies om Trondheim at samtidig som en time kortere sjenketid ble innført, tok politiet en av de største gjengene i byen som opererte med vold. Det at volden gikk ned har vel mer med dette å gjøre enn at sjenketidene ble satt ned.

      Veldig enig med deg Sondre! 🙂

  8. Uansvarlig du da.. sier:

    Vet ikke om du så Brennpunkt, som tok opp problematikken rundt drikkekulturen i oslo.( som sannsynligvis gjenspeiler hele landet) Hvis ikke kan du selv finne det på nrk.no i tv menyen. Der ser du hvordan vi sliter her i hovedstaden, med voksne mennesker som nettopp ikke evner å ta ansvar. Man følger en politimann som beskriver med misnøye hvordan voksne mennesker drikker seg fra sans og samling. I tillegg tok et svensk forskerteam på seg oppgaven å spille overberusede på barer, for å se om de fremdeles ble servert. I Sverige viste det seg at de ble avvist på samtlige utesteder, i NOrge ble de avvist på 1 eller 2 av 5 stykker. Opplagt en manglende moral blant mange av oslo`s utesteder. Jeg vet at mange tar sin siste øl klokken kvart på 3, og da er de ofte meget beruset. Får de da sitte lengre, til 5 eller 7, så tror jeg det blir mange til. Da er neste dag ødelagt, og fyllesvinene må sove enda lengre for å få neste dag i funksjon igjen. Nå sover jo de fleste ut rusen til klokken 3 på dagen, skal de helst sove til enda senere? Må vi liksom bare forlenge hele den leie prosessen som så mange lider under? At hver helg må drikkes og festes bort, for å i det hele tatt makte å ta på seg neste uke. Høydepunktet som jo mange unge mennesker har i dag er alkoholen, les om det i studenteravisene, hvor mye studenter faktisk drikker. Du evner ikke å se lengre enn din egen lille (kakse)krets tenkr ejeg. Ta deg en liten tur over artikler som beskriver hvor mye skade alkohol volder i dette samfunnet, vold, skilsmisser, sykehussenger som opptaes, barnemishandling.. Leser du statistikk ser du at i mange av disse er 80% av den forårsaket i ruspåvirket tilstand. Realiteter. Også skal du sitte der med eldgamle argumenter, som desverre er long gone, og tror du kommer noen vei? JEg ler. Det går nok motsatt vei dette her,

    • Jørgen F sier:

      Alvårlig til forsøk på herseteknikk da. Sove ut rusen til kl 3, jeg sover kanskje til 3 dagen derpå hvis jeg har vært på nach til 6-7.

      Det å vise til statistikker og nevne artikler uten kilder bærer jo ingen kraft. Spørsmålet folk kan begynne å stille seg er vel hvorfor vi sliter så mye med dette når vi som land nesten har den strengeste alkohol politikken som finnes.

      Kanskje det er fordi visse regler sier at du kun kan drikke på byen visse kl.slett og bare handle drikke visse kl.slett. Så når vi drikker blir det som en intervall økt da vi bare hiver i oss mest mulig for å så bli sendt ut av utestedet fordi det ikke er lov å drikke lengre. Jeg ville tro at de fleste skjønner det at hvis folk får gå når de vil og ikke lenger føler ett tidspress på drikkingen, jo da blir det kanskje litt bedre drikkekultur her til lands. For det er drikkekulturen det er noe galt med. Og jeg vet med sikkerhet at hvis et utestedt hadde holdt åpent til kl 7 hadde jeg svært sjeldent orket å være der så lenge, men jeg hadde heller ikke drukket så mye på vors, fordi jeg hadde hatt i bakhodet at kvelden kanskje kommer til å bli veldig lang. Prøv å tenke litt annerledes, det må da finnes andre løsninger enn å bare prøve å gjøre det vanskeligere for folk. For uansett hva sjenketidene er kommer folk til å drikke seg full likevel. Spørsmålet er om vi vil at folk skal prøve å ha det moro i litt lengre løp eller om vi skal la de sjokkdrikke for så å kaste de ut igjen.

      • Richard L sier:

        Enig, Jørgen. Drikkekulturen er absolutt problemet, og jeg tviler sterkt på at det kan løses med enda flere lover og regler. Hvis man ikke skal forby fullstendig at folk går ut, riktignok.

        Å flytte problemet en time tidligere på kvelden er selvsagt ikke en vidunderkur. Folk flest drikker før de skal ut, og drikker mer når de kommer på utstedet. Jo kortere tid man har på seg, jo fortere drikker man – enhetene skal jo ned. Alternativet, særlig for de yngre, er å ha hjemmefester hvor det ikke finnes autoriteter til å passe på i det hele tatt.

        Jeg mener dog ikke at man bare skal fjerne sjenkelover over natten, men heller gjøre det i kombinasjon med andre tiltak, som større krav til utesteder (f.eks. opplæring av ansatte, inkludert bartendere). I det minste, gi det et forsøk.

    • Til «Uansvarlig da..»

      Jeg skal holde meg for god til å kalle deg trist og kjedelig. Det er nettopp problemet, man for bør ha strengere kontroll av skjenkingen av klart berusede mennesker, slik som i Sverige (les den andre kommentaren min om Sverige). De har fått redusert utelivsvolden med 30 prosent uten å røre skjenketidene. Kjipt at de rød-grønne ikke vil se det, men bare tviholde på at «så lenge det ikke er SYNLIG at folk drikker» så er alt gull og grønne skoger.

      Du syntes å være en virkelig glad-laks 🙂 Jeg vet ikke om det bare er jeg som kan se for meg deg der du sitter og skriver «Din egen lille kaksekrets» Huummpfff*. Ærlig talt, jeg formidler meningene mine, som tilfeldigvis støttes opp under av frihets/ansvarspartiet Høyre. Som støttes av nesten en tredel av Norges befolkningen på målinger. Du har aldri sett meg, men putter meg i en kaksebås. Chill og be happy…

      Jeg er selv student, trenger ikke å lese om det i studenteraviser. Jeg trenger bare å se rundt meg når vi alle blir hevet ut av utestedene 0200, eller står i kø til nattmat, det er ikke få ganger rutene på nattmatsjappene blir knust i «uenighetene» som oppstår. Du sier at drikking og festing bare fører til masse dumt, og du sier du ikke vil «Forlenge hele den leie prosessen som så mange lider under». Da lurer jeg hvem som følger deg på dette, jeg lurer på hvilke studenter som mener de «lider» av å gå ut med venner å ta seg en pils. Ca. halvparten av innlegget ditt handler om når folk legger seg og står opp, som om det er DET som er problemet, hva med å innføre statlig regulering av når man må legge seg og stå opp, uanvhengig av om man drikker? Man merker fort hvem som mener politikerne skal blande seg opp i alt, du hadde lett fått 86 venner på Stortinget. Ihvertfall noen å ta følge med hjem fra byen klokken 2300 (les Anne-Grete Strøm-Erichsen).

  9. tman sier:

    Må si jeg er enig med dine poeng, hvorfor ikke prøve å ha det lengre oppe i en prøveperiode for å se hvordan det vil fungere? og til du som nevnte det med fyllesvin kom til å ødelegge dagen derpå, hva har det å si med deg? la nå folk få sove så lenge de vil…
    Ja det er vanskelig å se subjektivt på dette temaet når jeg selv er 21 år og bare lever livet, men når en blir eldre så blir det vel dummere og dummere å se på fulle folk vil jeg anta, men det vil det ikke bli mer eller mindre av om vi setter sjenketiden opp eller ned, det eneste er at folk går hjem på forskjellige tidspunkt, det blir mindre kø og kaos og sannsynligvis mye mindre vold også…
    Nå skal man ikke si at det er mye vold i land hvor de ikke har stengetider, for det er det, men det er jo mulig å prøve iallefall for en periode?

  10. Sigrid sier:

    helt enig med deg. Des tidligere utestedene stenger, jo fortere må vi drikke oss fulle og privatfester bare øker.

  11. Joda sier:

    Bare noen tanker rundt noen av meningene.
    Det er veldig mange taxi sjåfører som faktisk ikke kjører sent i helgene, pga fyll. Så jeg vet ikke om løyver vil løse det.
    Normenn mangler drikkekultur, og siden alkohol er så dyrt, vil mange vorse før de går ut. Jeg sier ikke at billigere alkohol er løsningen, for vi har ikke drikkekultur i utlandet der det er billig heller. Jeg tror uansett hva man finner på, vil normenn bare drikke seg fulle. Ved å ha lang sjenketid, vil ikke alle komme ut samtidig, som ble nevnt. Men hva vil de som jobber i bransjen si, hvis det blir snakk om 2-3 skift løsninger iløpet av helgen. Det er mange timer det er snakk om. Og for ikke å snakke om at dagen etter, er ødlagt for de også.

  12. Kalzar. sier:

    Det bør bli strengere med alkohol serveringen, og så bør det inføres enkelte alkoholfrie helger i norge. Så den som ikke er avhengig av rus for å ha det gøy kan gå en tur på byen.

    • Bim 68 sier:

      Ja og så stenger vi kirken og mosker og legger ned all fotball så vi ikke ser glade personer i det hele tatt ………for det liker ikke jeg ………..

  13. Jørgen F sier:

    Er vel ikke noe værre for de som jobber på utesteder med flere skift enn det er for andre plasser som har døgnåpent året rundt. Og jeg sier ikke at alle plasser må ha åpent til langt utpå søndag morgen, men hvis utestedet har lyst hvorfor ikke la de ha åpent?

    Men uansett, problemet ligger i vår drikkekultur. Så hvis «grisefylla» skal bli ordnet kreves det vel noe mer enn fjerning av sjenketider eller innskrenking av sjenketider. Det som er poenget er at norske politkere kun prøver en løsning, man har da sett at noe nytt må prøves. For slik det er idag er det jo bare helt feil, og da må man prøve å tenke nytt. Det må da finnes andre løsninger som er bedre.

  14. Er ganske så enig med Sondre Økland. De regjerende politikerpampene viser en enorm maktkåthet, behov for detaljstyring og umyndiggjøring av voksne mennesker liv. Og et forslag om skjenkestopp kl 23.00 ser jeg som et utslag av misunnelse. Anne-Grethe Strøm-Eriksen kan vel ikke ta seg en sabla fest på by’n i den posisjon hun er, og da skal vel ikke andre heller få ha lov til å ha den morroa.
    En sjelden gang går jeg ut for å ha det gøy, og da skal ikke Anne-Grethe strøm-Eriksen eller andre diktere korti jeg må hjem og legge meg! Har vi ikke fått nok snart av disse nanny-politikerne?

  15. Kristoffer S. sier:

    Er veldig enig i mange av poengene som har kommet frem her.
    – I henhold til den drikkekulturen vi har fått her i Norge, mye som følger av tidlig skjenke stopp på utestedene og høye alkohol priser, drikker vi Nordmenn utrolig mye før man skal en tur på byen. Dette gjør man for få i seg mest mulig.
    Hvis folk hadde hatt muligheten til å ta det roligere på starten av kvelden og kunne nyte alkoholen riktig, ville man sluppet aggresive og voldelige mennesker mer eller mindre. Selvfølgelig er det noen som tåler mer enn andre og dette er en faktor som spiller inn.

    Jeg er nokså sikker på at hvis politikerne hadde gått med på et prøveprosjekt der utestedene hadde fått fritt spillerom angående stengetider, samt gitt riktig opplæring til bartendere og dørvakter at det hadde blitt mindre vold i sentrum, folk hadde sluppet og kaste i seg drikke før man skulle ut og kunne kose seg med det. Sist men ikke minst som så mange har nevnt før meg, folk ville dratt hjem på forskjellige tider på natten, taxi køene hadde blitt bedre regulert, det samme gjelder for gatekjøkkenet alle skal innom før de stikker hjem.

    Føler at det er viktig å si i fra om være meninger. Det er vårt land, vår frihet og jeg vil i allefall ikke være med på at en politiker som har sosial angst og vil at alle skal følge hennes eksempel på å være hjemme før 23.00 få bestemme over den friheten jeg føler vi skal ha i dette liksom demokratiet vi lever i.

    Det er vårt land, vår frihet!

    Takk for meg.

  16. Kjellemann sier:

    Utestedene og butikkene burde være istand til å selge alkohol så lenge de vil. Å ha bestemte (og restriktive) åpnings/skjenketider er hovedårsaken til den flatfyllkulturen vi har i Norge. Da jeg var i Aalborg hadde utestedene åpent til 6-7 om morgenen (Etter eget valg, og pubene åpnet igjen mellom 10-12 på formiddagen) og hadde lov til å servere helt til stengetid. Selvfølgelig drar de fleste før stengetid men følgen av disse åpningstidene var at det nesten ikke fantes «stengetidsvold» der fordi det ble stor spredning på når folk dro hjem. Det var også rolig ved «taxitråkka» hele tiden.

    Å ha restriktiv alkoholpolitikk og høye avgifter gjør nok at færre drikker men de som drikker, drikker mye mer intenst for å rekke å drikke nok og vi får mange fler ravende fulle mennesker som attpåtil er «tvunget» til å dra hjem samtidig pga restriktive åpningstider.

  17. Tom sier:

    Ville bare si at stem EU neste valg dere som vil ha lenger servering av alkohol og salg i butikk =) Så er det problemet løst for Norge hehe =) Uten om det synes jeg godt det kunne være variert serverings tid på alkoholservering, feks trekke folk som vil være lenger ute på byen og pilse litt mer vekk fra taxi køer osv. Mener også at sprit servering bør være maks til 2-3 tiden og heller øl servering og kansje en gratis kopp kaffe mellom 3 og 5-6. På denne måten får du luka vekk de som virkelig trenger og komme seg hjem i seng, å de som faktisk kan drikke med litt selvkontroll og nyte en gøy aften på byen uten og lage bråk. Men Norge som det er styrt i dag kommer nok til å bli «tørrere og tørrere» på alkohol fronten tror jeg desverre =( Ha en flott natt, hilsen en nattskift arbeider =)

  18. Sara sier:

    I Norge sitter det några få personer som tror dom kan styra det som blir gjort av var enkelt person. Att tro att skjenketiden får folk till att skøta sej bættre och minska alkoholkonsumtionen ær helt fel. Det gør bara att folk hamstrar upp alkohol, sætter sej ner efter puben har stengt och har «nach». Då konsumerar dem det dom kommer øver, och under helt oøvervakade former. Jag vill sæga att detta ær långt mer uførsvarlig æn att man heller kunde sitta på ett utested till klockan blir fem under mer kontrollerte former.
    Det kommer alltid vara upp till var enkelt person att avgøra hur mycket och vad vi stoppar i oss. Detta får dem inte styrt hur gærna dom æn vill.
    Norge ær dessværre ett land dær dem vill styra oss med jærnhand. Att det Norska folk inte slår sej vrånga och førsøker få ett stopp på detta gør oxå att dom kommer kunna fortsætta med det.

  19. Per Olav Brevik sier:

    Når det gjelder Trondheim så stemmer det at volden i helgene gikk ned ganske mye, ved 1 times redusert skjenking. Den ene grunnen alene for at det var bråk i Trondheim, var gjenger av unge menn av utenlansk opprinnelse som ble nektet ved et 18-års utested. Disse var gjentagende elementer for bråk i Trondheim sentrum. Selv om de ble nektet på selve utestedet, oppholdt de seg utenfor å lagde kvalm og yppet til bråk. Etterhvert så avviklet denne 18-års plassen seg, og uromomentene forsvant. Ergo; voldsepisodene gikk ned, og byen ble «roligere». Men ser også helt bort fra de illegale plassene som har dukket opp, og ikke minst nachschpiel.

  20. Olsen sier:

    Helt enig med deg, trenger ikke barnevakt fra den Sittne RG

  21. Rudi sier:

    Noen ganger virker det mer som om politikerne lager regler bare for å ha noe å gjøre.

  22. Duck Manson sier:

    Norge = vestens siste kommuniststat.

  23. lars sier:

    med den drikkekulturen vi har idag i norge, kommer det ikke til og funke og ha oppe til 07:00. Idag skal man drikke så mye man bare kan,og bli fullest mulig virker det som. Et rimelig accurate utdrag fra 2 jenter på bussen:

    «fyf**n jeg VAR så fyllesjuk på lørdag ass,, sov helt til klokka 16!
    svar: «ja fyf**n jeg da!?, sov helt til kvelden på søndag!

    Detta er jenter på 23,24 år, rundt der

    Utesteder oppe til 07 med drikkekulturen vår??? NO. Det er så mange tusen mennesker som ikke har kontroll eller styring i hele tatt. Det gjelder både eldre og unge. Følgene av det blir sikkert fullere legevakter, eller utrykninger for mere vold eller for og pumpe personer. Mer alko = mer vold. De må bygge ut antall glattceller i fengsla siden VELDIG mange flere kommer til og måtte tilbringe natta der fordi de ikke klarer og gå pga fylla. Det kan bli dyrt..

    det fins IKNO positivt med og ha åpent så lenge bortsett fra at utestedene kommer til og tjene mer, og kanskje du får spredt fylla utover -hele døgnet- men hva er positivt med det….

    Folk kommer til og bli veldig mye mer panzerdrita enn tidligere, og de kommer til og bli tøffere og mer uforsiktige -ta værre ruter hjem. Mer overfall.

    Det er fryktelig mange som drikker som svamper helt til 02 eller 03 når ting stenger. de kjøper gjerne 4,5 øl like før stengetid. Ingen skal komme og si at alle må få bestemme sjøl hvor lenge dem skal drikke, det blir helt feil, for folk har null styring. Det er iknoe folke-rett og få drikke sålenge man vil på et offentlig sted…

    Jeg har vert veldig mye ute selv, for ikke så mange år siden, og det er kjipt at ting stenger der og da, men gud så bra egentlig, for hvis ikke, hadde jeg sitti lengre enn jeg har godt av, og det er MAAAAANGE som meg, som syns det er morsomt på byen og vil være lengre. Så det at det er en grense, er redningen for VELDIG mange.

    Når det er sagt, så bør butikkene kunne selge øl til 22 eller 23 ,siden veldig mange velger og kose seg med venner hjemme, og avogtil går man tomme for drikkevarer.

    Og sitte til langt på natt hjemme aleine eller med venner er en ting, men om dem lar kranene renne til 07 på utestedene, ja da kommer det til og gå veldig gæli for veldig mange,i veldig lang tid fremover.

    Endre drikkekulturen vår først så……

    • Bim 68 sier:

      du har ett poeng her …du sier du er glad for at det stengte ellers haddee DU blitt sittende alt for lenge ….. det sier noe om din egen dømme kraft ikke om du har rett til og veilede andre ….. nei hold deg hjemme du så skal vi med egen dømmekraft klare oss bra ute alene ,,,,, helt uten din hjelp og så sent som vi føler for …

      • lars sier:

        Dømmekraften svikter hos de fleste normale mennesker etter noen øl, og etter mange øl så svikter den iallefall. (Ikke hos deg da.) Tror du at 18, 19 åringer har full kontroll på inntak og oppførsel klokka 07 om morran? For og sette det litt på spissen, hvorfor kan vi ikke oppheve våpenloven? Jeg mener,,, alle folk har jo «kontroll»? Samtidig opphever vi forbudet mot hasj og cannabis, fordi folk må få lov til og røyke det dem vil.

        lovens lange *** er til for og passe på oss, om du vil eller ikke.

  24. Didi. sier:

    Norge (regeringen) er det mest trangsynte landet i hele Europa..!

  25. Foreningen for mer usunne og mindre kultiverte nordmenn sier:

    Kommentaren min over som svar til Kaja var litt useriøs. Jeg bor i Danmark. Jeg har tidligere bodd i Sverige. Litt morsomt hva som blir nevnt over om et svensk forskningsteam som spilte fulle og ble servert flere steder i Oslo, men ikke i Sverige.

    En ting jeg merker forskjell på mellom Nordmenn og svensker er at i nordmenn er mer skamløse. Da jeg var student i Sverige kom folk bort til meg og spurte hvorfor jeg alltid var så full. Av og til ble jeg ikke invitert tilbake til samme fest en gang til. Svenske studenter drikker masse de også, men det å krysse grensen til å bli så full at man søler på teppet der man er gjest, begynner å oppføre seg usmakelig etc, det er veldig pinlig. I Norge har jeg mange ganger sett denne oppførselen bli sett på som normal. I Norge er det som om man vanlige regler for oppførsel forsvinner når man drikker alkohol (hvor mange ganger har man ikke hørt unnskyldningen «jeg var drita, sorry»?)

    Tilbake til at jeg bor i Danmark der det ikke er skjenkereguleringer.

    De fleste utestedene stenger ved 3-4 tiden. Ofte holder de åpent lenger om det er masse folk og god stemmning. Det finnes alltid steder man kan gå til i morgentimene, men min er faring er at en gang mellom 01-03 er man ganske trøtt og sliten, og skal man være siste som går fra byen må man være ute til klokken 9 om morgenen så da er det like greit å dra hjem.

    Det er mye fulle folk i gatene i københavn i helgene, men jeg har ennå ikke sett et slagsmål. En annen ting som er anderledes ved å gå ut i København og i norske byer er køene. I københavn er det MEGET sjelden at man står i kø for å komme inn på utesteder. I Norge har jeg flere ganger opplevd å stå i kø i 20 minutter for å så komme inn på et halvfullt utested fordi at de vil ha en kø utenfor stedet for «syns skyld». Videre har jeg også flere ganger opplevd at kameratene mine ikke har kommet inn på samme sted som jeg kommer inn på fordi at stedet har 25 års grense. I flere av tilfellene kunne jeg være 23 og kameratene mine 24.

    Dette har ikke med politikk å gjøre, men det har med det norske samfunnet å gjøre, der folk generellt tror det er ok å snakke nedsettende til hverandre og kjenne seg bedre enn hverandre, og er en klar kilde til irritasjon. Jeg blir aggressiv selv når jeg må stå og trykk i kø i en halvtime i 5 minusgrader, også høre en dørvakt være frekk mot kameratene mine. (Ifølge loven finnes det jo kun 20 års grense, 24 års grense er til for at utestedet kan velge ut sitt klientell, som jente har jeg kommet inn over alt siden jeg var 20)

    En del av grunnen til at dette kan skje er relatert til politikk. Hvorfor er det så få utesteder at folk ikke har noe alternativ til et sted som har en halvtimes ventetid i kø for å komme inn?

    I københavn hadde et utested med denne praksisen og dørvakter med samme holdning mistet kunder, de hadde gått til utestedet i gaten ved siden av.

    En annen grunn er jo skjenketidene. Vi går sent på byen i Norge, det gjør de i resten av Europa også, nattklubber er et sted man går til om natten. I Norge er det også for dyrt for unge mennesker å gå ut og spise middag og sitte i en bar med vennene sine før man går på en nattklubb, derfor samles folk hjemme hos hverandre på vorspiel.

    Og med stengetid klokken 03, eller 02, betyr det at den eneste tiden på døgnet der nattklubbene har god omsettning er mellom kl 11.30 frem til 02, eller 03. Da er det kanskje ikke så rart at de må ha fullt hus for å tjene penger, eller at utesteder begynner å gå konkurs i Norge så fort det kommer flere alternativer i byen eller kommunen.

    Det er billig øl i Danmark, og en del alkoholikere i bybildet, dog ikke like stor grad som det er heroinister i Oslo. Jeg får alltid en taxi i københavn i løpet av fem minutter når jeg skal hjem mellom kl 02 og 04 på natten noen gang. Jeg har meget sjelden stått i kø til utestedet jeg skulle til og alle vennene mine kom inn sammen med meg. Det er aldri mer enn maks to kunder foran meg i køen i pølseboden eller på 7 eleven om jeg blir sulten på veien hjem og om jeg vil ta nattbussen er det god plass på den og ikke ekstra nattillegg. (sammenlign med køen for å få seg en kebab etc ved stengetid i Norge, taxikøen, køen til utestedet, taxiprisen, bussprisene etc)

    Kanskje ikke så rart at de fulle menneskene er mindre aggressive i københavn?

  26. ardaiel sier:

    Jeg er egentlig litt enig. Det blir mer rabalder når alle skal hjem på samme tid. Stockholm har gjennomført en kampanje som har hatt stor suksess. De har ikke åpnet for frie stengetider, men de har skjerpet inn kunnskapen hos de som jobber på bar/pub/nattklubb om skjenkeloven deres. De har også samme lov om at det ikke er lov å skjenke alkohol til folk som er synlig beruset. De har jevnlig stikkprøver med statsansatte skuespillere og så langt har det virket. Det har blitt mindre vold på nettene. I Norge gjorde de samme stikkprøve ved å låne disse skuespillerne til Oslo. På 1 av 5 barer fikk de serveringsnekt mens på de andre 4 hadde de null problem å få alkohol selv om de tilsynelatende var sørpe dritings.
    En Oslopolitiker fikk spørsmål om ikke de skulle lære litt av svenskene og gjøre det samme der. Men han bare svarte at de hadde kampanjer gående som fungerer, selv om det viser seg at de faktisk ikke fungerer. Typisk politikersvar…

  27. Kjetil Toten sier:

    Hei
    Er enig i mye av det bloggeren skriver om. Men jeg mener utelivsbransjen har seg selv å takke for hvordan dette har blitt. Jeg driver selv et utested på bygda, i en kommune hvor skjenketiden er satt til kl 0100. På 90 tallet, skjedde det en endring i skjenketider og mønsteret til folk som skulle ut på byen forandret seg sakte men sikkert. Utelivsnæringen skulle på død og liv ha lengere skjenketider. Dette medførte at folk satt lengere på vorspiel, og gikk ikke ut før nærmere midnatt. Jeg var selv den som gikk mye på byen på 80 tallet, og da gikk folk ut på byen mye tidligere. Skulle du inn på de mest poulære stedene måtte du være der kl 20, og måtte da regne med å stå i kø. Disse stedene stengte da kl 01. Da var det nattklubbene som tok over til kl. 04. Men de aller fleste dro faktisk hjem og var friske og raske dagen derpå. Selvsagt hendte det at det var et nachspiel av og til. Men da utelivsnæringen ville ha lengere skjenketider, gjorde det at folk begynte å gå senere ut, sikkert mye på grunn av kostnadene det er å være ute på byen.
    Som før nevnt driver jeg et utested, i en kommune som har vedtatt skjenkestopp kl 0100. Det hadde vært greit det, hvis det var slik i de nærliggende kommuner, men de har lengere skjenketider. Er ikke mye jeg vil at staten skal bestemme ovenfor lokaldemokratiet, men synes det hadde vært helt greit at staten gikk inn å sa at det var opp til hver enkelt utested, om de ville skjenke til feks kl 0300, som da var makstid. Da var det like regler over hele landet.

  28. morten sier:

    Det finnes bedre og mer fornuftige løsninger. Utestedene holder opp så lenge de vil, mens sjenkingen stenger 01.30. Da vil folk dra hjem i ulikt tempo, alkoholnivået når folk skal hjem blir lavere og vi vil få større kontroll.

    Om du vil ha senere sjenking, øl salg til 16åringer og fest hele kvelden vil det få konsekvenser. Norge har i forhold til både Danmark og Sverigie mye mindre problemer med bråk om kvelden og alkohol generelt.

  29. Intervalkulturen sier:

    Hei, jeg har vært på byen i Oslo mange (jeg mener da mange) ganger de siste årene. Jeg bor her jo tross alt. Jeg har nesten aldri sett bråk. Hvor er dette bråket folk snakker om? Og hvor er disse som ligger i gata med fråde ut av munnen og hiver etter pust fordi de er så dritings, som alle grinebiterne snakker om? Det er jo kjempehyggelig å være ute på byen i Oslo. Det eneste som er dumt er at man på vors er at man vet at kvelden på byen i Oslo stort sett blir ambutert, så drikketempoet øker med klokken slik at man føler man har hatt en kveld. Det er også leit at alle utestedene stenger samtidig. Det kan godt være oppe lengre! Og det kan godt lages et slusesystem som gjør at byeområdene får forskjellige stengetider. F. eks: kl. 2, 4, 6 og 8 om morgenen som konsentrerer seg til indre og ubebodde byområder (evt. sentrum av de store bydelene Grünerløkka, St.Hanshaugen, og Frogner/Vika ved de seneste stengetidene. Da får man en sakte tømming av byen og ingen sure miner. Rimelig slapt forsøk av arbeiderpartiet med kl. 00.30 og 03.00-systemet, som bare konsentrerer alt til en stor mølje nedi sentrum. Man må tenke litt mer bydel og ikke bare sentrum. Å se for sentrum som eneste sted hvor det skal være liv er utrolig provinsielt! Dere som maser om at Oslo skal være en storby burde lære det! Så håper vi får brettet opp topplua litt og planlegger litt bedre neste gang. Stemmer forøvrig ikke Høyre, men er jo litt enig i dem når det kommer til ting som dette.

Legg igjen en kommentar

