Typisk norsk å bli mobbet?

I går var avslutningen som markerer min siste dag som elev på Kristiansand Katedralskole Gimle. Jeg er ferdig med 13 års skolegang og har, som mange andre, blandede følelser. Det er selvfølgelig deilig å være ferdig, samtidig som det er trist å si farvel til alle en har blitt kjent med. Det er likevel en enda verre følelse som kommer sigende inn over meg, en som er mye mer alvorlig. Det er mange som ikke kommer til å savne disse årene med skole. Det er mange som har gruet seg til hver eneste dag de har tilbrakt på skolen.

Mobbing

Det er 80 000 elever i den norske skolen som blir mobbet. Norske elever er også blant de som blir mobbet mest digitalt i hele Europa. Antall mobbeofre øker, og har gjort det siden 2004. Det er over 10 000 flere som blir mobbet nå, enn det var i 2004. Mobbing er et problem som bare kan løses effektivt fra Stortinget og politikerne våre. Derfor blir jeg blir mektig irritert når jeg ser at Regjeringen ikke gjør alt de kan for å redusere mobbing. Det vi ser er saker som “Stoltenberg signerte torsdag, på vegne av regjeringen, et nytt manifest mot mobbing”, noe som i seg selv ikke er negativt, alle skoler burde legge frem en kontrakt mot mobbing til elevene sine. Derimot har vi sett de rød-grønne skrive under på slike kontrakter før. Det kreves mer av politikere.

Symbolsk motstand mot mobbing er viktig, både fra landets innbyggere og Norges ledere, derimot kreves det langt mer konkrete tiltak for å redusere mobbing. Det er ikke så lenge siden det fantes konkrete tiltak for å redusere mobbing. Disse “anti-mobbeprogrammene” ble innført når Høyre satt i regjering fra 2001-2004, og mobbing ble redusert med 30 % i løpet av de fire første årene. Derfor var det ekstra trist å se at de rød-grønne brydde seg mer om å bygge ned ordninger Høyre hadde gjennomført, enn å redusere mobbing.

Det har noe å si hvem som styrer landet.

Det finnes mange gode lærere og jeg har hatt ekstremt mange inspirerende lærere de årene jeg har gått på skolen. Det betyr likevel ikke at jeg er blind for det som finnes av dårlige lærere. Det går ikke bare på hvor flinke de er til å formidle kunnskap, det er elever som føler seg mobbet av egne lærere, og det er flere nå enn før. Det er 34 000 elever som føler seg mobbet av sine egne lærere, likevel vil ikke Regjeringen åpne øynene for at det finnes lærere som er så dårlige at de ikke fortjener å sette sine føtter i en skolegård. Vi trenger lærerevaluering, slik at elevene kan gi anonyme tilbakemeldinger om alle lærerne sine, både de gode og de dårlige.

Vi trenger økt fokus på anti-mobbeprogram, som for eksempel programmet Zero, det bør være påbudt på alle skolene i landet. Vi har prøvd programmene og de fungerte, nå må vi gjeninnføre de. Forholdet mellom skole og hjem må styrkes og vi trenger et mobbeombud i alle fylker.

Om Sondre Økland

Her bekles konservative tanker med ord av en sørlandsgutt på Norges Handelshøyskole.
Dette innlegget ble publisert i Skole og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

28 svar til Typisk norsk å bli mobbet?

  1. Hei! Nå ligger dette innlegget som dagens anbefaling på Lesernes VG, og jeg deler det muligens på Facebook også: http://www.facebook.com/lesernesvg Hilsen Magne og VG Nett.

  2. Andreas sier:

    Har store tvil på at mobbing er noe som noen gang kommer til å forsvinne helt. Dette fordi barn trenger en dannelsesreise fra spedbarn til voksen og dette involverer at de oppfører seg dårlig og blir rettet på. Slike kampanjer tviler jeg på vil ha mer enn en midlertidig effekt. Når det er sagt så er det noe man må holde et høyt fokus på slik at barn dannes til voksne, men å tro at mobbing kan forsvinne er en idealistisk posisjon å holde.

    «Vi trenger lærerevaluering, slik at elevene kan gi anonyme tilbakemeldinger om alle lærerne sine, både de gode og de dårlige.»

    Dette synes jeg er en god ide. Foreslo det til en rektor en gang, men det ville han ikke ha noe av. Sikkert like lite som bedrifteieren vil at arbedstakerne skal ha foreninger. Slik tilbakemelding anser jeg som en nødvendighet for å skape et bedre skolemiljø, både når det kommer til mobbing og læring.

    En artig ting du nevnte var holdningene til lærerne. Liker et sitat fra Jens Bjørneboe der han sier at de som søker seg til jobb med barn er de som kommer til kort med voksne. Tror dette gjelder for en del av lærerne. Opplevde en gang når jeg gikk på ungdomskolen en kvinnelig lærer med dårlige holdninger ovenfor meg, kan bare takke min voksenhet for at jeg ikke brydde meg. Har et par sitater fra henne jeg gjerne vil dele og vil legge til at jeg ergrer meg over at jeg ikke gikk til rektor med dette om henne. Fant selv situasjon så absurd at jeg aldri brydde meg og klassekamerater fant det vel like sinnsykt til den grad at det bare var latterlig. 1. Forran hele klassen klagde hun over min skrift og sa den var helt forferdelig. Dette bærer sannhet med seg, men er ikke noe å ta i plenum. 2. Hun så følgende «Slike personer som Andreas blir voldtektsforbrytere» dette kom helt uprovosert. Jeg var slettes ingen bråkemaker eller lignende så dette kvinnemenneskets formodentlige hat over en 12 åring er ganske uforståelig.

    • Kåre Nilsen sier:

      Hvis din lærer virkelig sa noe slikt som du skriver her, er det oppsiktvekkende at ikke dine foreldre gikk spoernstreks til rektor ved den aktuelle skolen. Her burde du også ha anklaget dine egne foreldre i samme ordelag som du anklager denne spesielle læreren og lærere generelt for mobbing. Det er direkte uansvarlig av dine foreldre å ikke ta tak i slike horrible uttalelser fra en lærer til en bestemt elev. Fortalte du aldri dine egne foreldre om de to uttalelesene siden du var så «voksen» av deg som 12-åring???

      Kort sagt; – det er noe som ikke stemmer i det hele tatt i den fremstillingen din om denne læreren og at dine foreldre ikke nevnes med ett eneste ord i forhold til å ta tak i slike uttalelser. Som lærer i 36 år i videregående, vet jeg at enhver lærer som hadde sagt noe slikt, ville ha befunnet seg i alvorlig trøbbel.

  3. Helge sier:

    Det er mange fine forebyggende opplegg, og det kunne vi gjerne hatt mere av. Men forebyggende vil aldri løse alle problemene. Det vil alltid være noen mobbere likevel, og det jeg gjerne skulle sett, var tiltak rettet mot spesielt mot mobbere. En lærer som mobber bør selvfølgelig sies opp – og det vil vel skje hvis det er ille nok. Men vi trenger også tiltak mot elever. En mobber bør tvinges til å bytte skole, så ofrene får fred. Og hvis han blir like ille på det nye stedet også, bør han miste skoleretten og tas helt ut av skolen.

    Ja – dette vil skape noen tapere. Men dagens system skaper langt flere tapere – nemlig alle de som er ofre for mobbere. Bedre å la de som lager problemene få problemere selv, enn at tilfeldige ofre får det vondt.

    • AuroraFlora sier:

      Mobberen bør tvinges til å bytte skole? Det er sjelden bare en som mobber, – ordet mobb betinger egentlig flere mennesker. La oss ta et eksempel; En barneskole har ca 500 elever. Ca 250 av disse er gutter. I første klasse starter ei lubben jente som også er snill og godt oppdratt. La oss ta et estimat og si at ca 50 av guttene aldri trakasserer denne jenta. Da er det 200 igjen til å slenge negative kommentarer hvert eneste friminutt, hver dag til skolen og hver dag fra skole. Mental terror over flere år. Er løsningen å la de 200 skifte skole? Jeg har hørt hvordan foreldre snakker negativt om f.eks. overvektige barn foran sine egne barn. Hadde det ikke vært bedre med en holdningsendring blant folk som virkelig kunne endre noe? Desverre tror jeg ikke det kommer til å skje. De fleste mennesker trenger tydeligvis noen å se ned på for å kunne føle seg bedre selv. Og allikevel ser de på seg selv som fulle av selvtillit. Pussig.

      • Emilie sier:

        Alle trenger da ikke bytte skole, men det er som regel noen som leder denne mobbingen. Jeg har sett flere jenter som har blitt mobbet av flertallet av guttene på trinnet og jeg skjønner at ikke alle disse kan kastes ut, allikevel er det et par stk som skiller seg ut fordi de mobber tydeligere og offeret føler seg spesielt mobbet av dem. Sånn det er i dag ender offeret opp med å bytte skole, noe jeg synes er helt feil! Hvorfor skal vi alltid tilpasse oss de svake? (i dette tilfellet; mobberne) Hvis du ikke klarer å oppføre deg mot andre på skolen din, fortjener du ikke å gå der. Så enkelt er det.

  4. Nikolai Hoftun sier:

    Mobbing er et annet ord for trakassering. Barn og andre burde ikke bli trakassert. De har rettigheter, selv ved elendig norsk lovgivning.
    Synes alle som blir det burde levere inn anmeldelse. Synes foreldre er idioter som faktisk lar barna sine bli det. Gå til politi, anmeld det! Værre hvis det er lærer, politi har intet valg. Hvis det er elev da værre, men ikke umulig. Alle burde allikevel anmelde det.
    Hvis politi ikke tar det seriøst, og driter i det, bare henvis til lovverket. De driter seg ut ved å ikke ta det seriøst. Slår bare tilbake på dem selv senere.
    Nikolai Hoftun.

  5. Nikolai Hoftun sier:

    Hvis politi ikke tar det seriøst kan man anmelde det til Spesialenheten for politisaker (må ikke, kan gå rett til stevning). Hvis de støtter politi, så er stevning mulig. Ikke så dyrt som du tror hvis rettsapparatet i Norge følger deres egen lovgivning.

  6. Jeg ble ikke mobbet av læreren men ble mobbet av andre elever på skolen da jeg var liten 😦

    Førte til at jeg ble veldig usosial og måtte ta et lite kurs hos http://www.godevibber.no for å ble sosial igjen!
    Gjennom hele barneskolen, ungdomskolen, og videregående hadde jeg ikke en eneste venn 😦

    • Ane sier:

      Grusomt! og du setter fingeren MIDT på problemet: Det er vi ANDRE som må gjøre det, vi må være venner med mobbeofferet, vi må stoppe mobberen! Det er vi ANDRE som må rustes til nettopp det!

  7. MetteO sier:

    ER mobbet? Eller FØLER seg mobbet?

    Det er ingen tvil om at definisjonsmakten ligger hos den som føler seg trakassert eller mobbet. Men at det kan være lang vei mellom angivelig mobber/trakasserers intensjon og det som mottager opplever kan det vel heller ikke være tvil om?

    • Nikolai Hoftun sier:

      Er man mobbet og føler seg mobbet er det samme. METTE!

      • MetteO sier:

        Nei. Intensjon fra mobber og oppfatning hos den som føler seg mobbet er gjerne milevis fra hverandre. Og som jeg skrev, definisjonsmakten ligger naturligvis hos den som føler seg trakassert.

  8. Stephanie sier:

    Jeg ble mobbet hele grunnskolen, nå på videregående er jeg usosial.. Eller, folk flest får sjokk når de blir kjent med meg, fodri jeg innerst inne er helt sosial.
    Mobbing vil nok alltod være, for som det heter: «Det som ikke dreper deg blir du sterkere av.»
    Det stemmer ganske bra.

    “Vi trenger lærerevaluering, slik at elevene kan gi anonyme tilbakemeldinger om alle lærerne sine, både de gode og de dårlige.” -så sant!
    I tillegg synes jeg at om en lærer har fått klagebrev fra hele klasser 11 ganger, burde det kunne diskuteres om vedkomne kan fortsette å ha jobben tross ansatt-kan-ikke-sparkes-loven.

  9. Nikolai Hoftun sier:

    Skulle ha anmeldt det til politiet (selv om det ikke nytter blir det registrert) 🙂

  10. Hege Moe sier:

    Tusen takk for at du bringer dette viktige temaet på banen. Vi trenger alle en oppvekker! Det mobbes på ALLE skoler selv om noen lærere sier at det ikke forekommer på «deres skole». Som forelder og tidligere mobbeoffer gjennom hele skolegangen hever jeg meg over slike kommentarer og ber alle gå inn i seg selv før man uttaler seg offentlig. Vi foreldre har forpliktelser overfor ikke bare våre egne barn, men også de barna som omgås med våre barn. Vi har ansvar for å gripe inn i mobbesituasjoner ihstedenfor å snu ryggen til. Jeg griper inn hver gang jeg ser mobbing/erting. Jeg har nulltoleranse overfor dette og tar både egne og andres barn fatt når jeg kommer opp i situasjoner som må stanses. Lærerne er alt for sløve og har skyggelapper foran øynene! STOPP MOBBINGEN!

  11. kaja sier:

    altsa, jeg vet ikke helt, men det å bli holdt utestengt og at alle vennene dine snur ryggen til deg, løper etter deg på skoleveien(rundt 12 stykker) og prøver å dirke opp låsen og knuse vinduer for på drepe deg på grunn av et rykte de hørte, og så snakke dritt til personen i et par år til selv om man har byttet klasse, kan jo bli ansett som mobbing. Iallefal fra min side. Jeg har ikke tall på hvor mange dager jeg gråt 2-3 ganger om dagen på skolen, ble utestengt og opplevde rykter slengt mot meg. Jeg innså ikke at jeg ble mobbet(noe jeg ser nå) for et mobbeoffer er jo nederst på den sosiale næringskjeden, der vil du IALLEFALL ikke være! Så, etter 2 år fikk mamma meg til å si det til en lærer på en elevsamtale, hun sa at det var dumt og gjorde ikke noe mer. Så byttet jeg skoole(til ungdomsskolen) jeg fortalte også der at jeg følte meg mobbet og utestengt og at jeg hadde det veldig psykisk kjipt. Da fikk jeg beskjed om at jeg skulle få time hos helsesøster og snakke om problemene mine. 2 år senere har jeg ikk vært der inne. Det som skjedde med meg ble totalignorert av venner og lærere.

    En jeg kjenner ble også mobbet, slengt skjellord og sagt at hun burde ha dødd av kreften hun hadde hatt. Da foreldrene gikk til rektor kalte rektor det en bagatell og bare småerting. Makan til inhabil rektor!

    Når politikerene mener at anti-mobbeprogrammer ikke har noen hensikt og trekker tilbake støtten tar de feil. Selv om det ikke hjelper fyskisk hjelper det psykisk. Man vet hva man skal gjøre når noen blir mobbet(selv om man ikke gjør det er man likevel bevisst) Man vet hva som er mobbing og om du faktisk selv mobber. Over tid kan dette faktisk hjelpe.

    Vi kommer alltid til og mobbe. Vi kan bare gjøre det mindre

  12. Heidi sier:

    Jeg ser hvor du vil og dine intensjoner er gode, men jeg tror det er lite et tiltak fra styringsmaktene kan gjøre for å redusere mobbing i det lange løp. Dette særlig med tanke på tiden vi er inne i og det egosentriske og kyniske samfunnet som stadig bygger seg opp. Nå beveger jeg meg imidlertid litt unna det jeg egentlig skulle kommentere.

    Det var snakk om evaluering av lærere, noe som i og for seg er en god ide. Du har rett, det er altfor mange lærere som gjør en for dårlig jobb; som ikke har de relasjoner til sine elever som kreves av en lærer. Likevel ser jeg så mange måter en slik vurdering kan misbrukes på, av elevene. La oss si at man har en lærer som er det elevene kaller «streng». En som faktisk krever noe av elevene sine og ikke deler ut 5’ere i hytt og pine. En som ikke duller og leker skole. Hvorpå elevene blir sure og gir læreren dårlig kritikk, selvom det er slike lærere man ser tilbake på og takker i ettertid, fordi man faktisk lærte noe. Evt kan det bare være en elev som føler seg urettferdig behandlet og drar med seg resten av klassen i sin negative omtale av læreren. Det kan skje, for man har både lederskikkelser og høy gruppementalitet bland elever, særlig på ungdomsskolen.

    En annen versjon kunne vært kombinert vurdering, hvor lærere og elevene evaluerte de andre lærerne. Faren her er kompiskultur mellom lærerene, men i teorien skal yrkesprofesjonaliteten stå i veien for dette.

    Liker som sagt forslaget ditt, men ser et par praktiske problemer som kan oppstå 🙂

  13. Little perfect me sier:

    Det er jo det samme hvis man føler seg mobbet eller blir mobbet, Mette!
    Det er ingen forskjell!
    Jeg ble aldri mobbet i barneskolen, men i ungdomskolen begynte det litt dårlig.
    Grunnen tl at jeg ble mobbet, vet jeg ikke og vil ikke vite det.
    Det var selvfølgelig en som ville leke seg »kul» som mobbet meg, og han tok med resten av guttene. Det var tunge tider for meg, spesielt de gangene de sa ting som lærerene ikke oppfatta men jeg gjorde. Jeg hørte selvføleglig på musikk og prøvde å glemme det. ikke særlig lett. Det som er jeg finner helt patetisk er at like før avslutningen av grunnskolen slutttet de å mobbe meg. Men det betyr ingenting. Jeg kommer alltid til å ha de sårene de har lagt på meg, de vil bare ikke være synlige.

    Jeg er selvfølgelig i mot mobbing, og jeg tror at vi kan forhindre mobbing ved at folk er i mot mobbing., At de sier »nei dette er ikke gret». spesielt ungdommer og barn. ( Kanskje ikke barn) Men det hadde vært flott om noen i klassen min hadde sagt til mobberen »Back off» noe ingen gjorde hvis det ikke handla om dem. Det viser meg hvor egoistiske ungdommene egentlig er i dag.

    Jeg er 16 år i dag og jeg lar fortid være fortid. Og det jeg lærte ved å være et mobbe offer var at jeg er perfekt. Du kan ikke forandre meg. Og jeg er ikke en som bærer nag så jeg tilgir selvfølgelig mobberne. Lykke til vidre mobbere! Jeg håper våre veier aldri krysses igjen!

  14. Little perfect me sier:

    P.s
    Elsker det du har skrevet her! Veldig fint
    Og for de som lurer på om jeg er en jente/ gutt så er jeg jente!

  15. Kim sier:

    Fantastisk innlegg. Jeg tilhører nok en av dem som helst bare vil glemme skolen, men samtidig er det jo trist at det skulle «ende» slik liksom. Jeg har selv gått på en barne og ungdomskole som holdt på med dette Zero programmet og jeg må ærlig talt si det ikke hadde noe å si. Det er mulig det var skolen min som egentlig ikke fulgte opp programmet noe særlig bra, men for meg og mine medelever var det hele en vits.

    Jeg også ser disse manifestene dem hele tiden signerer. Det triste er at det kan virke som at mobbing nærmest er et akseptert problem hos mange politikere. «Det er trist, men umulig å løse». Nå vet jeg ikke hvilke «side» du tilhører i politikken, men jeg var veldig for Arbeiderpartiet, AUF og hele den biten der da jeg var yngre. Trodde på at sosialismen liksom skulle gjøre Norge så enormt mye bedre for alle.

    Jeg har meldt meg ut av AUF i dag og vurderer Unge Høyre. AUF fortalte meg at mobbing var et problem elevene selv måtte ta tak i. Som lederen i Unge Høyre sa en gang: «Å diskutere med AUF er som å diskutere med et gulvteppe».

  16. Hotshotgg sier:

    Det finnes folk i alle aldre som vil mobbe og trakassere andre, spesielt når man er yngre. Det som kan hjelpe er å skaffe en holdning blant barn at det å være likegyldig til mobbing som skjer rundt deg er uakseptabelt.
    Et godt leserinnlegg som beskriver dette i bt: http://www.bt.no/meninger/kommentar/eilertsen/Lrer-Bjrndals-metode-1755029.html

  17. Marin sier:

    Det finnes absolutt lærere som trår over grensen til mobbing på skolen. Jeg har igjennom 13 år på vgs(4 år siden jeg var ferdig) kun opplevd to lærere som jevnlig tro over grensen til mobbing. Det er ikke mye, men det er mer enn nok.

    Jeg er ikke typen til å bli lei meg når noen er litt krass i kommentaren, men merket meg at det fantes flere sjeler i klasserommet som absolutt følte seg mobbet. Jeg gikk på en skole med høye krav til kunnskap, og det var her den ene læreren gang på gang tro over grensen. Når noen ikke kunne det læreren mente de skulle kunne, tok hun det personlig og gikk til hard motangrep. Ingen konstruktiv kritikk, bare krass og på kanten til slemme kommentarer.

    Den andre læreren mobbet de som virket ynkelige og ikke hadde bein i nesa. Stadig spurte dem ut de som ikke kunne tingene sine, og rett og slett mobbet dem foran de andre elevene i klasserommet. For meg hadde det veldig lite å si, ettersom jeg visste at VGS kun var en stepping stone for videre utdanning. No life or death!

    Mobbing fra eldre lærere kan absolutt være med kritisk for en elev, enn mobbing fra medelever. De aldre skal være en trygg veileder, som skal vise deg veien til kunnskap. Om denne tilliten brytes kan det ha store konsekvenser for utviklingen til eleven. Dette gjelder både personlig og kunnskapsrettet.

    • Marin sier:

      Ser jeg klarte å skrive 13 år på vgs. I såfall var jeg en veldig dårlig elev =) Mente å skrive 13 år på den vanlige skolebenken!

  18. Duck Manson sier:

    Foreldrene til unger som mobber må bli straffet. Først en advarsel. Deretter 100.000 kr per tilfelle. Da skal du se ting forandrer seg.

  19. BCD sier:

    Innfør skoleuniform og se tallene synke for hver dag..
    Tralallala la

  20. Sinsen sier:

    Kjenner meg igjen i at lærere kan være med på mobbing også. Har alltid hatt stort fravær pga angst, noe de i klassen pleide å blande seg inn i, både på barneskole, ungdomsskole og vgs. Jeg er alltid kjent som hun som bare avogtil er der, og det ble gjort narr av. Lærerne gjorde også narr av det og kom med spydige kommentarer når jeg endelig kom eller hvis jeg kom for sent, noe jeg også gjorde ofte. Lærere burde ha forståelse for at folk kan ha vanskelig for å komme seg på skolen, er sjelden folk skulker pga at de bare ikke gidder. Og slike barn og unge trenger hjelp.

    • Marin sier:

      Kanskje du burde gått på en spesialskole? Kan ikke tilrettelegge skolen for all og en, det handler også om at du selv bør tilpasse de skolesystemene som finnes.

      Blir jo en umulig oppgave for den ensome personen som har ansvar for 30 elever, og må passe på de som har angst, ikke kan skrive, bråker, er udugelige og som rett og slett kanskje ikke burde være der i det hele tatt. I dag skal det jo også tilrettelegges for de flinke eleven, blir jo for dumt! Flinke elever burde gå på flinkeskolen. Dårlige elever burde kanskje ha en egen skole type.

      Om du plasserer like mennesker på samme sted, vil ting ordne seg mye letter. Dette er selvfølgelig ikke snakk om barneskole, men hovedsaklig vgs.

Legg igjen en kommentar

