Førstegangstjenesten – Det å tjene sitt land

Hvert eneste år trer nye rekrutter inn i Kongens klær og skal avtjene sin verneplikt. Det er mye omstridt om den norske førstegangstjenesten, jeg har selv ytret forskjellige tanker om dette. Kritikk som er rettet mot denne modellen går ofte ut på at det er sløs av ressurser, både økonomiske og menneskelige. Selv har jeg vært negativ til å bruke masse penger på opplæring av soldater for bare å ha de operative i et par måneder før de dimitterer. Det andre er å tvinge «stakkars, sivile» mennesker til å løpe rundt i skogen og «sløse» et år av sitt liv som de kunne brukt på utdanning og tjene penger.

Rekruttskolene rundt om i Landet tar imot tusenvis av nordmenn som er mer eller mindre motivert for å gjennomføre sin førstegangstjeneste. Daglig ser jeg transformasjonen rekruttene gjennomgår, fra sivil til militær. Fra å være lite motiverte, dårlig trente med slappe holdninger til å ha en enorm lagsfølelse, samarbeid, kameratskap og gode holdninger. Samtlige er bedre trente når de forlater rekruttskolen. Hvert år trenes soldater i grunnleggende ferdigheter som å behandle våpen og feltliv. Dette er kunnskaper som øker Norges totale forsvarsevne om noe skulle skje og Ola Nordmann skulle få utlevert våpen og feltutstyr. Det har lenge vært et av Norges strategier å inneha et sterkt totalforsvar som kan mobiliseres ved behov. I tillegg til alminnelige gode holdninger og rutiner trenes rekruttene opp i sanitet/førstehjelp. Forsvaret produserer ca. 12 000 nye førstehjelpere til det norske samfunn, hvert eneste år. For mange er det vanskelig å se nytten av våpentreningen og det som læres bort  «om noe skulle skje», men fra et samfunnsøkonomisk perspektiv kan man i hvert fall legge merke til fordelen militæret har for allmenn, fysisk form og samfunnsnytte ved førstehjelperne som produseres.

En presisjon trengs likevel for hva førstegangstjenesten faktisk er. Forsvaret reklamerer med at det er masse gode utdanningsmuligheter i Forsvaret. Det er mange goder, kurs og opplæring du kan ta og tjenester som er meget relevant for videre karriere. Selv går jeg Befalsskolen i Sjøforsvaret som min førstegangstjeneste og lederutdannelsen trodde jeg var min eneste motivasjon til å gjennomføre førstegangstjenesten. Det som ikke presiseres er hvorfor du egentlig er kalt inn, det er fordi du plikter å gjennomføre dette året. På tross av personlig motivasjon så er man innkalt til å tjenestegjøre for sitt land. Du har en plikt til å hjelpe og styrke den organisasjonen som verner om landet og friheten vår. De 12 000 norske hodene som gjennomfører førstegangstjenesten ønskes av Forsvaret, og de ønskes av det norske folket, hvert éneste et av de. De bygger og styrker Forsvarets drift av baser, anlegg, støtte til de operative styrkene og for ikke å glemme Forsvarets videre rekruttering av ansatte.

Mange av meningene mine rundt akkurat dette temaet har utviklet seg i takt med den positive utviklingen jeg ser førstegangstjenesten har for rekruttene jeg er befal for. Det er en enormt positiv opplevelse jeg ønsker alle kunne kjenne, det å se så mange dyktige, ivrige og ambisiøse nordmenn som gjennomfører sin plikt og tjener Norge.

Om Sondre Økland

Her bekles konservative tanker med ord av en sørlandsgutt på Norges Handelshøyskole.
Dette innlegget ble publisert i Førstegangstjenesten, Forsvar og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Førstegangstjenesten – Det å tjene sitt land

  1. Espen E sier:

    Godt skrevet Økland, du er flink til å ordlegge deg. Skulle ønske du kunne utdype deg enda mer om fordelene og ulempene du ser ved dagens førstegangstjeneste. Både fra ditt, og en rekutt sitt personlige perspektiv, men også fra et samfunnsmessig perspektiv. Du skriver at du bl.a. tidligere har stillt deg negativ til ressursbruken det er å ha vernepliktige soldater. Hvordan ser du på dette i dag?

    • https://sondreokland.wordpress.com/2010/10/25/f%C3%B8rstegangstjenesten-en-%C3%B8konomisk-og-beredskapsmessig-skandale/

      Noen av ulempene jeg tidligere har vektlagt vil du finne i mitt første innlegg om førstegangstjenesten (linken over), det går for det meste på ressursbruken sammenlignet med det å ha operative avdelinger. Ulempene er spesielt tiltenkt dagens situasjon der Forsvaret må gjøre harde prioriteringer, da mellom denne ressursbruken og det å inneha større, bedre trent og bedre utrustede, stående styrker. Ideelt sett burde Forsvaret prioriteres såpass at det ikke skulle vært en aktuell problemstilling. Jeg har endret mine meninger etter større innsikt i rollen førstegangstjenesten utgjør for driften av Forsvarets baser/avdelinger samt enkeltpersonene/samfunnets nytte av trening, førstehjelpsundervisning og holdningene de vernepliktige utvikler.

      Fra mitt perspektiv kan jeg, som nevnt i innlegget, fortelle om den enorme gevinsten jeg ser rekruttene har. Det negative, både personlig for rekruttene og (kanskje) samfunnsmessig, er at alt av jobb og utdanning blir satt på vent. Et års utsettelse av utdanning og et år mindre som skattebetaler. Jeg setter likevel «kanskje» i parantes ettersom fordelene og ulempene her må veies, og noen vil nok veie annerledes enn meg. Det er ingen tvil om at det styrker vårt forsvar. Jeg kan kjenne meg igjen i hvordan 2. VK motstandsmann O. H Langeland omtaler Forsvaret som «Vårt ene store livsspørsmål». Det vi har, for å forsvare alt vi har. Og alt vi er.

  2. Har du unge mann faktisk lest O. H. Langeland – «Jeg dømmer ikke»?

  3. Tilbaketråkk: Førstegangstjenesten – En økonomisk og beredskapsmessig skandale | Øklands Verdikonservative Blogg

Legg igjen en kommentar

